Artykuł 63

„Lekarz tworzy swoją zawodową opinię jedynie w oparciu o wyniki swojej pracy, dlatego wszelkie reklamowanie się jest zabronione.”

Kodeks Etyki Lekarskiej w artykule 63 zabrania nam bezpośredniego marketingu. Lekarz nie może się reklamować, nie może także wiązać swojego nazwiska z reklamowaniem produktów medycznych. Reklama jest zabroniona.

 

Jak to wygląda w praktyce? Niestety wszędzie widzimy reklamy gabinetów stomatologicznych.

 

Jaka jest różnica między marketingiem i PR? Czym jest PR? „Public relations to sztuka i nauka osiągania harmonii z otoczeniem poprzez wzajemne porozumienie oparte na prawdziwej i pełnej informacji” (S. Black). Czyli najkrócej: informowanie. Ale także ciągła praca nad swoim stosunkiem do pacjentów, swoim wizerunkiem i ciągłe przemawianie poprzez efekty własnej pracy, postawę, ciągły rozwój… Definicja PR jest właściwie parafrazą artykułu 63. Kodeksu Etyki Lekarskiej.

 

Agresywny marketing sprowadza lekarza do roli „sprzedawcy zabiegów kosmetyczno-leczniczych”. Jest on także zabroniony prawnie. Nasz wizerunek możemy budować tylko w oparciu o nasze relacje z pacjentami. To oni tworzą naszą „reklamę”. Poprzez zaufanie do nas budują naszą markę, poprzez szacunek do nas pomagają w tworzeniu naszego wizerunku.

 

Tak naprawdę nie potrzebujemy reklamy. Potrzebujemy spójnego, godnego zaufania wizerunku, szacunku i ufności naszych pacjentów.

 

Nie trzeba nam marketingu. Potrzebujemy PR.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *