Bariery komunikacyjne

Bariery komunikacyjne, czyli kilka słów o tym czego unikać podczas rozmowy.

 

OSĄDZANIE

Narzucanie innym własnego zdania, wartości. Rozmówca nie przyjmuje informacji, ponieważ skupia się na obronie swojego wizerunku.

  1. Krytykowanie Czy Pan naprawdę nie jest w stanie tego pojąć?
  2. Obrażanie To ja tu jestem od diagnozowania a nie Pani!
  3. Orzekanie Widzę, że nie dba Pan o swoje zęby.
  4. Ocenianie Gdyby dbał Pan o zęby, to teraz by nie bolało.

 

DECYDOWANIE ZA INNYCH

Pozbawia rozmówcę możliwości samodzielnego decydowania. Decydując za innych uzależniamy ich od siebie. Dajemy im poczucie, że ich problemy i wartości są nieważne.

  1. Rozkazywanie Musi Pani…
  2. Grożenie Jeżeli nie będzie mył Pan zębów, to…
  3. Moralizowanie Powinna Pani natychmiast rzucić palenie.
  4. Nadmierne/niewłaściwe wypytywanie Co Pan dzisiaj taki nie w sosie?

 

UCIEKANIE OD CUDZYCH PROBLEMÓW

Nie bierzemy pod uwagę zmartwień innych ludzi, nie obchodzi nas to. Brak empatii sprawia, że druga osoba czuje się lekceważona.

  1. Doradzanie Najlepiej byłoby, gdyby Pan…
  2. Zmienianie tematu Dobrze, ale pomówmy teraz o…
  3. Pocieszanie Wszystko będzie dobrze…
  4. Bagatelizowanie uczuć To są zalecenia, proszę się do nich stosować.

 

Źródło obrazu: www.americanexpress.com

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *