Co zamiast cukru?

Stanowisko polskich ekspertów w dziedzinie stomatologii jest jasne, ksylitol jest najlepszym substytutem cukru.

Ksylitol (E967) – cukier brzozowy:

  1. ma podobnie słodki smak do sacharozy, ale jest mniej kaloryczny
  2. jest wytwarzany naturalnie w organizmie człowieka
  3. ekstrahowany głównie z brzozy
  4. niski index glikemiczny – może być stosowany przez diabetyków
  5. nieszkodliwy niezależnie od spożywanej dawki – w przeciwieństwie do fluoru
  6. nie jest metabolizowany przez bakterie próchnicotwórcze
  7. zwiększa wydzielanie śliny

Ksylitol może występować w czystej formie – kryształków podobnym do cukru, gumach do żucia, lizakach, syropach.

Istnieje nawet zalecana dawka ksylitolu dla dzieci z umiarkowanym i wysokim ryzykiem próchnicy to 3-8 gram (ok. 1 łyżeczka) dziennie w dawkach podzielonych . U dzieci do czterech lat nie stosujemy gum do żucia ze względu na wysokie ryzyko zakrztuszenia.

Warto zastąpić cukier ksylitolem w codziennej diecie, jest to możliwe nawet przy pieczeniu ciast i wytwarzaniu przetworów owocowych, a ze względu na wysoką cenę pewne jest mniejsze zużycie:)

Po posiłku, gdy nie ma możliwości umycia zębów zalecane jest żucie gumy z ksylitolem ale nie dłużej niż 15 min w trosce o nasz układ żucia.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *