Dentyści, grupa i Facebook

Należysz do grupy zamkniętej na Facebooku? Jesteś administratorem takiej grupy? Zamierzasz stworzyć  grupę?

Grupa – dobry pomysł?

Tak. I do tego stworzyć grupę na Facebooku może każdy, więc jest to pomysł do realizacji od zaraz i za 0 złotych. Może to być grupa dla twoich koleżanek i kolegów o najwartościowszych szkoleniach z danej dziedziny; dedykowana najlepszym miejscom, w których dentysta może wypocząć; grupa edukacyjna np. podporządkowana higienie jamy ustnej czy grupa dla stałych pacjentów.

Stworzenie grupy na Facebooku może być cennym narzędziem w kampanii Public Relations. O ile w ogóle jesteś gotowy na biznes: masz cel, strategię i rozpisany plan działań.

 

Otwarta czy zamknięta?

Tu nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wszystko zależy od celu. Projekty związane z edukacją warto, aby były otwarte i zataczały coraz szersze kręgi. Projekt dedykowane określonej grupie warto, aby były zamknięte i koncentrowały się na doskonaleniu komunikacji w obrębie jej członków. Dobrze zaprojektowane treści mogą informować i edukować oraz znacząco przyczynić się do poprawy komunikacji w danej grupie. Mogą też mieć bardzo ograniczone i doprecyzowane zadania, np. mamy zamkniętą grupę Lecz człowieka, która jest naszą platformą komunikacji i szybkiego przekazywania informacji.

 

Po co?

Jeżeli nie znasz odpowiedzi na to pytanie, to nie zakładaj grupy. Grupa powinna mieć opis, a w nim jasno ujętą odpowiedź na pytania:

  1. Po co powstała?
  2. Kto jest jej odbiorcą?
  3. Jakie korzyści daje przynależność do grupy?

 

 

Postawić na swoim czy nie?

Tworząc grupę wyznaczamy jej tematykę, przewidujemy oczekiwania jej członków i opracowujemy zasady funkcjonowania.

Jeżeli w opisie grupy zdefiniowano ją jako forum dyskusyjne, a nikt nie dyskutuje, tylko wklejane są informacje, to warto zastanowić się, jakie są potrzeby grupy i czy jesteś w stanie takie forum prowadzić. Nie chodzi o 100% podporządkowanie się grupie, ale znalezienie balansu między tym, na czym tobie zależy a tym, czego oczekują członkowie grupy.

Na szczęście, opis grupy można edytować i zmieniać. Jednak zanim się zmieni warto poznać oczekiwania członków, np. przeprowadzając elektroniczną ankietę.

 

Kto tu rządzi?

Administrator jest odpowiedzialny za grupę. Z jednej strony ma możliwość nadzorowania treści, a w przypadku grup zamkniętych pełnej ich kontroli, ale z drugiej strony ma obowiązki związane z prowadzeniem grupy, reagowaniem w różnych sytuacjach i udzielaniem jasnych odpowiedzi. Ważne, aby  zasady były jasne i te same dla wszystkich.

Ostatnio usunięto mój post z jednej z grup zamkniętych, ponieważ linkował do szkolenia nt. Blog w biznesie. Administrator stwierdził, że jest to reklama i na tej podstawie usunął wpis. Ma prawo, ale postępuje wbrew zasadom, które sam stworzył, bo:

– w opisie grupy jak wół stoi: że jest to forum dyskusyjne skierowane do Dentystów, gdzie możesz znaleźć oraz wymienić informacje na temat: (..)kursów medycznych, warsztatów i Konferencji,

– są inne wisy reklamujące produkty i rozwiązania, a nawet szkolenie z j.niemieckiego dla dentystów, które nie zostały usunięte.

To doświadczenie to dobra lekcja o tym, że najlepiej rządzą jasne zasady i administrator, który jest ich strażnikiem. Zasady, które są czytelne dla innych, a nie tylko dla administratora.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *