Dobry dentysta

Dobry dentysta to jaki dentysta? Empatyczny? Sprawny manualnie? Umiejący aktywnie słuchać? Nie jest do końca tak jak myślisz. To jednak z pewnością taki ktoś, kto rozumie znaczenie inteligencji emocjonalnej.

Inteligencja emocjonalna obejmuje wiele cech jak na przykład: optymizm, asertywność, szacunek do innych i siebie, poczucie humoru, umiejętność łagodzenia sporów.  Cechy te pozwalają lepiej rozumieć interakcje miedzy ludźmi oraz wpływać na ich przebieg .  Jednak nie wszystkie przymioty inteligencji emocjonalnej są równie ważne w pracy dentysty.  Okazuje się, że są wyróżnione szczególne umiejętności przyczyniające się do tego, że dentysta będzie „dobry”.

Wyłuszczeniem wyjątkowych cech zajęli się amerykańscy naukowcy z Pankey Institute. Według nich głównym zadaniem dentysty jest wpłynąć na losy pacjenta poprzez zmianę jego postaw i zachowań. Aby tego dokonać należy rozwinąć głęboką, obopólnie korzystną relację między pacjentem, a lekarzem. Cechy, które są do tego niezbędne to:

Świadomość  swoich emocji
Zdolność rozpoznawania emocji w danej sytuacji. Nazwanie tego uczucia i znalezienie odpowiedniej reakcji.

Realizm sytuacji
Umiejętność odcięcia emocji  od zdarzenia. Chłodne podejście do problemu. Widzenie świata takim jaki jest, nie nazbyt optymistycznie ani pesymistycznie.

Asertywność
Prezentowanie swojego zdania, poglądów i emocji w sposób, który respektuje potrzeby innych ludzi.

Samoaktualizacja
Rozwój swoich pasji i talentów. Umiejętność widzenia siebie na drodze tego rozwoju. Zawiera się tutaj także zaangażowanie w utrzymanie równowagi: praca – życie poza pracą.

Według badania są to 4 najważniejsze elementy w drodze do sukcesu i spełnienia w byciu dentystą.
Co zaskakujące ważniejsze nawet niż empatia czy zdolności interpersonalne.

Więcej na ten temat:
http://www.dentistrytoday.com/psychology/1749

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *