Czy Komunikacja Niewerbalna jest istotna ?

Joe Navarro w książce „Mowa Ciała” definiuje ją jako „sposób przekazywania informacji taki sam jak słowo mówione, tyle że z użyciem min, gestów, dotyku, ruchów ciała (kinezy), postawy, przystrajania ciała (ubrania, biżuteria, fryzura, tatuaże itp.), a także tonu, barwy i natężenia głosu (nie zaś samej treści)”.

 

Siła spójności

Często nie zdajemy sobie sprawy z siły pozasłownej komunikacji. Ile razy widzieliśmy taką scenę :
Ktoś dostaje prezent, otwiera i mówi „dziękuję”, ale my widząc jego wyraz twarzy jesteśmy przekonani, iż otrzymany upominek wcale go nie cieszy. Albo ktoś przeprasza, a my odnosimy wrażenie, że wcale nie żałuje swojego postępowania.
Czym są spowodowane nasze odczucia? Brakiem spójności komunikacji werbalnej z niewerbalną u nadawcy.

Joe Navarro w swojej książce podaje , iż często nie jesteśmy świadomi tej drugiej, dlatego odznacza się ona większą szczerością, niż wypowiedzi słowne, które są formułowane po to, aby mówiący mógł osiągnąć swój cel.

 

Obserwuj!

Bardzo ważna w procesie odczytywania komunikatów niewerbalnych jest umiejętność obserwacji.

Dłuższa znajomość danej osoby również może pomóc nam w wychwyceniu nienaturalnych reakcji w jej zachowaniu. A w sytuacjach stresowych którymi wizyty lekarskie często są, reakcje ciała naszego rozmówcy mogą zupełnie obnażyć emocje i myśli.

Wizyty medyczne stomatologiczne czy lekarskie bazują na relacji. Jak stworzyć relację w tak krótkim czasie ? Istnieją pewne emocje takie jak : wstyd, lęk, duma, strach, które blokują szczerość wypowiedzi pacjentów. Zwracanie uwagi na komunikaty niewerbalne pomoże nam efektywniej porozumieć się z naszymi pacjentami.

 

Na co zwracać uwagę?

  1. Zgarbiona postawa, może sugerować, iż nasz pacjent obawia się wizyty. Może wtedy lepiej odłożyć wykonanie zabiegu lub zapytać wprost „Jak Pani nastawienie do zabiegu, który mamy dzisiaj przeprowadzić? Czy jest coś co mogę jeszcze wyjaśnić?”
  2. Zasłanianie ust podczas rozmowy może być sygnałem, że nasz rozmówca chce coś ukryć, lub nie zgadza się z nami. Może usłyszał od znajomej osoby, iż np. usuwanie kamienia jest szkodliwe i rozpoznanie jego reakcji pozwoli nam na wyjaśnienie tego zagadnienia oraz wytłumaczenie dlaczego tak nie jest.
  3. Zasłanianie dłonią szyi może oznaczać, że nasz rozmówca odczuwa dyskomfort, lęk lub niepokój.

W relacji lekarz-pacjent sygnały niewerbalne powinny wspomagać prawidłową komunikację. Korzystając z nich jesteśmy zobowiązani czynić to w dobrej wierze, aby móc lepiej pomagać naszym pacjentom. Uważam, że wykorzystywanie mowy ciała w innym celu np. aby namówić naszego pacjenta na wykonanie zabiegu, który nie jest mu niezbędny jest niegodne zawodu lekarza i sprzeczne z zasadami etyki. Po prostu niedopuszczalne.

Przed lekarzami ogromne wyzwanie – poznać pacjenta, prawidłowo zdiagnozować, zdobyć jego zaufanie , zmotywować do leczenia i profilaktyki. To wszystko, aby mu skutecznie pomóc. Nasza umiejętność rozpoznawania co nasz pacjent szczerze czuje lub myśli może się zwiększyć dzięki wiedzy nt. komunikacji niewerbalnej . Jej znaczną dawkę mogą państwo pozyskać np. z książki, która zainspirowała mnie do napisania tego postu autora Joe Navarro – „Mowa Ciała”.

 

Źródło obrazu: http://photogenica.pl

Comments
  1. 4 miesiące ago

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *