Nie tak miało być! Reguła dwójek.

Nie tak miało być – to sytuacja, w której podczas wizyty pacjenta na fotelu dentystycznym dochodzi do powikłań. Dlaczego?! Nie tak miało być! Bo chyba nikt z nas nie lubi trzymać się złego scenariusza i ma nadzieję na pozytywny wynik leczenia!

Niestety, przy każdej pracy zdarzają się „wypadki”, co tyczy się również nas – stomatologów. I tak tutaj wkracza reguła dwójek, a więc mamy dwie możliwości. Po pierwsze, może to być niezależny od nas czynnik. Po drugie i co gorsze, błąd w sztuce lekarskiej. Szacuje, że przynajmniej 50% pacjentów swoje wie, więc zarówno pierwsza jak i druga ewentualność to i tak nasza wina.

Dwie możliwości stawiają przed nami dwa podstawowe zadania. Zachowanie spokoju to pierwsze z nich. Kolejne to przekazanie pacjentowi złych wieści. Trudno jednoznacznie stwierdzić, które jest trudniejsze. Tutaj również zadziała reguła dwójek, która określi stopień trudności: typ pacjenta i rodzaj powikłania.

Nieuleganie panice zdobywamy z doświadczeniem. Tak naprawdę każdy dzień w gabinecie przynosi nowe sytuacje, które pozwalają nam oswoić się z tym, że nie zawsze jest „książkowo”. Z zakomunikowaniem złych wieści jest odwrotnie. Jeżeli od początku naszej praktyki nie nauczymy się szczerości i  informowania pacjenta o zaistniałych powikłaniach to zapewne nie mówienie całej prawdy wejdzie nam w krew.

Nie pozostaje nam więc nic innego, jak uczenie się opanowania poprzez zdobywanie wiedzy i nowych doświadczeń oraz ćwiczenie szczerości, na której powinniśmy budować relację z  pacjentem. To może źle zabrzmi, ale niech nasz pacjent udając się do innego gabinetu i słysząc: „Ma Pan narzędzie kanałowe w  szóstce”, odpowie: „Wiem”.

Comments
  1. mm3 lata ago
  2. 3 lata ago
  3. 3 lata ago
    • 3 lata ago

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *