Podróż w kierunku uśmiechu

Gdy przychodzi do nas pacjent na pierwszą wizytę  zależy nam na zrozumieniu jego oczekiwań i potrzeb oraz dopasowaniu do nich optymalnych rozwiązań. Te rozmowy bywają bardzo trudne jednak są elementem kluczowym w drodze do sukcesu stomatologicznego, którego wstępem jest kompleksowy plan leczenia.

Zadanie w postaci- uświadomienia sobie czego pacjent chce, co może, a co można mu zaoferować pełni rolę podobną do wpisania adresu w GPSie na początku podróży. Jeśli ten etap jest błędny, na końcu naszej drogi -leczenia nie dotrzemy z pacjentem  w to samo miejsce.

Poradniki na temat komunikacji mówią o jednej bardzo ważnej zasadzie. W książce „7 nawyków skutecznego działania” Steven Covey opisuję ją, jako „Staraj się najpierw zrozumieć, a potem być zrozumianym”. W myśl tej zasady, za każdym razem jak rozmawiamy z pacjentem musimy wykazać cierpliwość i chęć zrozumienia. Ważna jest tu nauka empatycznego słuchania, skupienie na intencji i emocjach drugiej osoby.

Skuteczne słuchanie to klucz do dobrego dialogu. Naszym „pomocnikiem” mogą być  „pytania zwrotne”, czyli, jeśli pacjent mówi, że chciałby odbudowy pojedynczego zęba, możemy zapytać „- Czy dobrze zrozumiałam/-łem, że chce Pan, abym odbudowała/-ł tylko tego pojedynczego zęba?” Odpowiedź pacjenta potwierdza lub koryguje to jak zrozumieliśmy dany przekaz.  Warto poświęcić więcej czasu na poznanie celu, aby trafić  tam jak najszybciej i bez zbędnych przeszkód. Czego serdecznie wszystkim czytelnikom życzę w każdej sytuacji.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *