Temperament czyli dentysto ogarnij swojego niedźwiedzia

Wyobraź sobie, że podchodzisz do wściekłego niedźwiedzia i żeby go uspokoić zaczynasz go głaskać. Widzisz efekt takiego działania?


A co jeśli na takiego niedźwiedzia trafisz w gabinecie? Niejeden z nas natychmiast wyciąga rękę skazując się na pożarcie.
Pewnie oczekujesz uniwersalnego rozwiązania w tego typu sytuacjach. No cóż… takie nie istnieje.

Nie ma jednego szablonu komunikacji z pacjentami, z ludźmi generalnie. Tymi wściekłymi tym bardziej.

 

Temperament

To najprościej ujmując zespół dziedzicznych, zależnych od genów cech osobowości, ujawniających się już w pierwszym roku życia człowieka. Stanowi on podstawę kształtowania się i rozwoju osobowości.

Najbardziej znanym podziałem typów temperamentu jest ten przedstawiony przez Hipokratesa- Galena. Dla tych, którzy potrzebują powtórki: pogodny i energiczny sangwinik; porywczy i niecierpliwy choleryk; wrażliwy, zamknięty w sobie melancholik; powolny i zdystansowany flegmatyk.
Mamy? Mamy.
Niedźwiedź u dentysty
Często jest tak, że osobowość lekarza nie do końca zgrywa się z tą, prezentowaną przez pacjenta. Może zdarzyć się tak, że pomimo twoich największych wysiłków pacjent nie będzie zadowolony z wizyty. Dlaczego? Najprościej mówiąc: sposób w jaki komunikujesz mija się ze sposobem, w który funkcjonuje oraz tym czego oczekuje od Ciebie Twój pacjent.
Musisz wiedzieć, że:

  1. Konflikt najczęściej rodzi się na polu niezaspokojonej potrzeby.
  2. Typ temperamentu predysponuje postawę z jaką dany pacjent będzie oczekiwał jej zaspokojenia (na przykład podchodził do leczenia).

 

Analityk, wódz, błyskawica, przyjaciel

Tak można określić 4 typy postawy, cech i oczekiwań we wspólnych relacjach. Oczywiście nie każda z nich wyraża się tak samo silnie u każdego człowieka.

 

  • Analityk- dopytuje, oczekuje wysokiego poziomu szczegółowości, oczekuje pewnych rozwiązań, nieufny. W relacji koncentruje się na rezultacie, słuchaniu.
  • Wódz- forma językowa wypowiedzi nie gra dla niego roli, nie prosi- wydaje polecenia, sam podejmuje decyzje. W relacji koncentruje się na braku emocji, mówieniu.
  • Błyskawica- ma „100 pomysłów na minutę”, chce być lepszy od innych, często zmienia zdanie. W relacji koncentruje się na emocjach, podejmowaniu decyzji.
  • Przyjaciel- pyta, szuka bezpieczeństwa, potrafi ustępować jeśli na szali sporu leży zachowanie dobrych kontaktów. W relacji koncentruje się na ludziach, zadawaniu pytań.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *