Zaufaj mi

Przychodzi pacjent do gabinetu z samego rana . Mówi, że pół nocy nie spał, boli okrutnie, ząb się nie da dotknąć. Co pomyślimy? Sytuacja jest jasna- mamy do zrobienia „endo”. Tylko czy tak od razu?


Najprawdopodobniej pacjent ma ropień podokostnowy. Nic tylko działać, ulżyć w bólu. Można powiedzieć: „Ma pan ropień, trzeba leczyć ząb kanałowo” po czym zaprosić pacjenta na fotel.

Można też zostać dociekliwym i empatycznym. Zapytać: „Czy picie czegoś zimnego przynosi ulgę? Czy gorąca herbata sprawia że ból się nasila?” Zadać wiele innych dodatkowych pytań na które prawdopodobnie będziemy znali odpowiedzi.

Wydając od razu samą diagnozę zmniejsza się zaufanie ze strony pacjenta. Sprawia wrażenie, że nie ma się chęci i czasu aby wysłuchać .
Zadając pytania, które mogą wydać się retoryczne i niepotrzebne możemy pomyśleć, że marnujemy cenny czas lecz jest to niezbędne by być wiarygodnym i zbudować zaufanie.

Tylko z zaufaniem leczenie może być efektywne.

Fot. Jacek Kutyba.

No Responses

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *